Per: David González
LA VANGUARDIA 14/III/2015
"QUE ningú no caigui en l'engany matusser de parlar del gihadisme
com a representant de l'islam. Que ningú no es deixi arrossegar per la
fal·làcia que ens parla d'una lluita de l'islam contra Occident. Els
terroristes constitueixen un desafiament per a tothom i el món islàmic és tan
víctima com els altres del flagell terrorista". Ho va dir ahir Mariano
Rajoy, en la seva intervenció a la cimera celebrada a Barcelona, que, per
primera vegada en set anys, va reunir països veïns de les dues riberes, del
flanc sud de la Unió
Europea i del món islàmic més pròxim. Un àmbit en el qual
Catalunya, com va assenyalar Artur Mas, té veu pròpia. Sigui dit de passada,
tant la correcció institucional com la coincidència política de fons entre els
dos presidents davant l'auge del gihadisme o de la immigració il·legal
evidencia que les fronteres, enteses com a línies de permeabilitat, no necessàriament
divideixen, sinó que de vegades uneixen contra vent i marea, fins i tot en
plena controvèrsia sobiranista. Les fronteres, no els murs.
Però tornem a les paraules de Rajoy. Són paraules necessàries. La
pedagogia sobre l'altre emergeix avui com a condició sine qua non per afrontar
el problema del gihadisme. Possiblement fem tard, 900 anys tard. Pensem en la
imatge que s'ha difós del nostre altre musulmà des de l'Edat Mitjana; d'aquests
"infidels", "sarraïns", "moros", "pagans"
("el dret és nostre; l'error és seu"), a mig camí entre l'inhumà i el
diabòlic descrits en autèntics monuments de la cultura europea com la Chanson de Roland , el
gran poema de l'èpica medieval francesa. Quan els croats es van presentar per
primera vegada a Terra Santa, la majoria mai no havien vist un seguidor de
Mahoma: però ja en tenien una imatge, obertament deformada, gravada a foc al
cervell. Com tot poema èpic, el nucli històric va ser readaptat a la mentalitat
dels temps. A la Chanson
, els bascos que van atacar la rereguarda de Carlemany a Roncesvalls, el 778,
es van convertir 300 anys després en "mahometans pèrfids"; i un
assumpte de deslleialtats entre cristians -la traïció de Ganeló, el padrastre
de Rotllan- va esdevenir una exhortació a la guerra santa, gairebé una crida a la
croada en defensa de la "fe veritable".
Fa uns dies, en plena operació dels Mossos contra una perillosa
cèl·lula gihadista disposada a atemptar, vaig sentir el ministre de l'Interior
vincular islamisme violent i sobiranisme català i vaig recordar la Chanson . Entre els onze
arrestats no hi havia cap sobiranista català malgrat que el líder i quatre
membres més del grup eren d'aquí. Un dels catalans, i per tant espanyols, era,
a més, un nazi -només antijueu, sembla-. I hi havia també un paraguaià, cosa
que deixa en franca minoria la resta, marroquins. Que el Parlament o els Mossos
fossin els objectius del grup terrorista acaba de completar el quadre,
certament complex. L'ombra del sobiranisme en el gihadisme català no es veu per
enlloc. Però és sabut que els mites sempre responen a una lògica pròpia,
singular, sempre esquiva a la plena comprensió.
Contraportada de 'La Razón' 16 abril 2015 |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada