dimecres, 2 de maig del 2012

LA PENA DE PEATGE

Per: David González

La Vanguardia, 1/05/2012

Si quan vostè passi avui pel peatge de la seva autopista de referència decideix afegir-se a la campanya #novullpagar, sàpiga que el conseller Puig no li enviarà un mosso, però si la concessionària el denuncia haurà de pagar 100 euros de multa. El Govern entén que vostè no pagui perquè n'està fart o perquè està fart que allà -a la resta de l'Estat- la circulació pel 80% de les autopistes (autovies) sigui de franc, relació que aquí, a Catalunya, és justament la inversa. Ara bé: el Govern ha d'aplicar la llei, si és requerit a fer-ho per l'empresa perjudicada, i, ves per on, fins i tot podria ingressar algun euro... Resumint, que, com de seguida nota qualsevol que per primera vegada fa servir les autopistes a Catalunya, aquí no s'escapa ningú de passar per caixa, fins i tot quan toca saltar-se la barrera perquè ja n'hi ha prou de ser cornuts i pagar el beure -el senyor Duran dixit-.


Però diguem-ho tot: aquí tenim peatges, i, per tant, autopistes amb què es fa negoci privat, perquè ni a finals dels anys seixanta del segle passat ni a principis del XXI, cap administració central espanyola ha apostat per invertir en grans infraestructures viàries a Catalunya a diferència del que sí que s'ha fet a la resta de l'Estat. I com que els governs de la Generalitat tampoc han tingut prou finançament per construir vies pròpies d'alta capacitat, el model que s'ha aplicat, de grat o per força, ha estat si fa no fa el mateix: prolongar les concessions de les autopistes existents i recórrer al peatge pràcticament cada vegada que se n'ha inaugurat una de nova.

L'única manera de trencar el cercle viciós de la pena de peatge és forçar l'Estat a canviar la seva política d'infraestructures a Catalunya (m'estalvio de comentar-ne els resultats obtinguts) o assumir la plena sobirania en la gestió de les infraestructures. Però compte: fins i tot en aquest cas podria ser que les autopistes continuessin sent de peatge. L'alternativa seria pagar el triple d'impostos per mantenir autovies lliures, exactament igual que paguem ara les autovies espanyoles sense peatge i, si ens descuidem -cas del rescat dels peatges de Madrid-, les que també en tenen. En conec un munt que hi estan disposats. En tot cas, amic conductor en trànsit cap a Ítaca, pagui o no pagui avui, però no s'enganyi.

(Nota: 2.500 persones, segons fonts de la concessionària Abertis, es van negar a pagar el peatge en diverses punts de les autopistes catalanes durant la jornada de protesta de l'1 de maig) 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada