Per: David González.
La Vanguardia 17/12/2013
RENÉ DESCARTES va inaugurar la reflexió sobre
la modernitat i l'estatut de l'home modern en preguntar-se si un geni maligne
l'estava enganyant sobre la seva pròpia existència. Però si dubto, va inferir,
llavors és que existeixo. En aquest dubte, en aquest profund abisme en què la
ment es va escindir del món com l'astronauta que perd el contacte amb la nau,
va néixer el relat del subjecte modern, el subjecte lliure, autònom, capità de
si mateix, que deia Mandela. Però alhora va emergir la idea que la
provisionalitat és l'única certesa objectiva a què agafar-nos enmig del
naufragi.
Se'ns dirà que tots els temps han estat
incerts; que les persones han viscut sempre en l'espera que, efectivament, demà
torni a sortir el sol; que les religions, la filosofia, les ideologies, fins i
tot la ciència, són mers relats la funció dels quals no és cap altra que
atenuar els efectes d'aquesta terrible consciència de la finitud, aquesta
ferida que, com ens va ensenyar Baruch Spinoza, és el que feliçment i
dolorosament ens fa humans.
Però en la modernitat, caigudes les veritats
absolutes i els succedanis a un ritme cada vegada més accelerat, la incertesa
s'erigeix com a únic fonament de la realitat. No et vaig fer així i per sempre,
sembla repetir-nos des d'allà dalt un Déu que ja no és el del renaixentista
Pico della Mirandola -no et vaig fer ni àngel ni dimoni, et vaig fer perquè
fossis el teu propi motlle-; és un Déu que també s'ha fet cada vegada més
precari, i líquid, com diria Bauman.
A. SCHMUCKI, "TENTATIVE", 2012 |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada