dimecres, 11 de desembre de 2013

Qui va ser el Che Guevara?

Per: David González
La Vanguardia, 11/12/2013


                          Discurs del Che a l'ONU, 1964

Qui va ser el Che Guevara? La pregunta se la van plantejar quatre noies l'altre dia en un Rodalies, la qual cosa em va alegrar el viatge. No per cap nostàlgia ni per la figura d'Ernesto Guevara en si, sinó perquè aquest preguntar-se per alguna cosa inútil per a l'informe Pisa o per a la llei Wert em va fer pensar que encara hi som a temps.

-Un revolucionari: pim-pam-pum, bum, ja sabeu...

-Contra el comunisme?

-Però, d'on era?

-De l'Argentina.

-No, de Bolívia.

-Jo crec que de Colòmbia.

-Bé, d'Amèrica Llatina.

-Però quina revolució?

-A veure -una de les noies recorre al Google pel mòbil.

-Era de l'Argentina, revolucionari a Cuba...

-Esclar, Che, Che boludo, argentí, pim-pam-pum, bum...

El psicòleg Jerome Bruner va escriure a Actes de significat. Més enllà de la revolució cognitiva (1990) que hi ha una cosa que mai no podrà fer la millor computadora: proveir de sentit el que ens envolta. Això és el que ens fa humans molt més enllà de la capacitat de fer servir una eina, cosa que també saben fer els ximpanzés i ja no diguem els bonobos. És impossible saber qui va ser el Che sense acostar-se al context en què va emergir com a icona popular i què va significar i significa per a moltes persones. Però aquest camí -aquest assolir les raons de l'altre- no el mostren les matemàtiques, les ciències útils o el llenguatge pur i dur, àmbits de saber importantíssims però incapaços de donar-nos totes les respostes. Sabem com caçar un Bin Laden sense moure'ns del despatx oval global, però encara desconeixem per què de tant en tant surt un Bin Laden.


De tot això, Pisa passa de llarg, i la llei Wert, com una piconadora. A la Lomce, gairebé tot el que ens fa humans es relega a les golfes de les gerres xineses: l'art i la música (o com fer-se entendre per tothom arreu), la filosofia (o com atrevir-se a pensar), l'ètica (o com saber viure i morir amb els altres) i les tecnologies (o com canviar una bombeta). Les dades de Pisa (matemàtiques, ciències, lectura) són demolidores, però em temo que només amb xifres i lletres no entendrem per què els nens xinesos fins i tot parlen i compten en xinès.

1 comentari:

  1. Aquest article m'ha encantat, gràcies a haver parlat tant encertadament del que representen les coses que ens fan humans, he seguit i seguiré llegint més articles teus.

    ResponElimina